Šta čini Vlada Srbije da spase našu automobilsku industriju?
Godine 2012. kompanija „Fijat“ ponovo je pokrenula proizvodnju automobila u Kragujevcu uz velika finasijska ulaganja države Srbije. Osam godina nakon toga u fabrici se još uvek proizvodi isti model automobila (sad već zastareli fijat 500), za koji je interesovanje na tržištu sve slabije. Rezultat toga je smanjena proizvodnja i otpuštanje 900 od ukupno 3400 radnika, dok su preostali od marta 2021. na plaćenom odsustvu. Trenutni obim proizvodnje jeste 15.000 vozila, samo 5% ukupnih kapaciteta, i samo je pitanje vremena kad će fabrika biti u potpunosti zatvorena.
Akcija progresivne Vojvodine pita Vladu Republike Srbije, kao manjinskog akcionara koji raspolaže trećinom vlasništva fabrike, šta je učinila da sačuva industriju automobila u Kragujevcu i čitavoj Srbiji? Da li je išta preduzela kako bi obezbedila da novi model automobila kompanije „Fijat“ bude proizveden u našoj zemlji, što se u međuvremenu desilo u Turskoj? Zašto državni kapital, ako već postoji sporazum o strateškom partnerstvu, nije usmeren za podršku razvojnih programa auto-industrije koji bi na duži rok obezbedili nova radna mesta, dugoročnu isplativost i nastavak proizvodnje?
Gašenje fabrike koja je do pre nekoliko godina bila naš najveći izvoznik samo je posledica činjenice da država Srbija nema industrijsku strategiju. Stotine miliona evra koje se isplaćuju investitorima iz državnog budžeta kao subvencije po novootvorenom radnom mestu, bez ikakave analize o ekonomskoj isplativosti, samo su kratkotrajna rešenja jer kad programi državne podrške isteknu, fabrike obično prestaju da rade.
Akcija progresivne Vojvodine zalaže se za donošenje posebnog programa industrijalizacije kroz povoljne kredite, subvencije pripremljenog zemljišta i pristup energetskoj infrastrukturi ekološki odgovornih kompanija. Samo na taj način zaustaviće se odlazak mladih u inostranstvo, a Srbija će prestati da bude tretirana kao država jeftine radne snage i prljavih tehnologija.